Obwodnice bieszczadzkie

Najwyższe partie górskich Bieszczad nie od zawsze były dostępne. Przyczyna była bardzo prosta, a mianowicie brak rozwiniętej infrastruktury w tym regionie. Przełom nastąpił w roku 1955, kiedy to rozpoczęto budowę nowych dróg od trasy łączącej Sanok-Zagórz-Lesko-Ustrzyki Dolne na wschód i południe regionu. Do roku 1979, a więc w ciągu 24 lat powstały drogi asfaltowe, które umożliwiały dojazd do wielu wcześniej niedostępnych bieszczadzkich miejscowości. W tym czasie powstały również trzy obwodnice: "wielka obwodnica bieszczadzka" (150km.), "mała obwodnica bieszczadzka" (45km.) oraz trasa karpacka (32km.)

1.Trasa "wielkiej pętli":

Lesko - Baligród - Cisna - Przysłup - Wetlina - Ustrzyki Górne - Smolnik - Lutowiska - Ustrzyki Dolne - Lesko (150 km).

Najbardziej malowniczy krajobraz można podziwiać na odcinku Baligród - Ustrzyki Górne - Lutowiska - Czarna.

 

2. Trasa małej obwodnicy bieszczadzkiej" zwanej"szlakiem zabytków architektury po bieszczadzkim Pogórzu"

Lesko - Hoczew - Średnia Wieś - Polańczyk - Wołkowyja - Rajskie - Czarna - Ustrzyki Dolne - Olszanica - Lesko (94 km).

W tym przypadku fascynować nas będą zabytki architektury drewnianej i malownicze otoczenie Jeziora Solińskiego na odcinku od Polańczyka do Chrewtu.